Visningar: 25
Under helgen seglade F18-klassen den årliga tävlingen “Raid Noir”. Upplägget går ut på två dagars segling i Stockholms skärgård med övernattning någonstans i Stockholms skärgård, med 10 båtar anmälda och en frisk prognos såg helgen lovande ut för F18 fleetet!
Prognosen indikerade sydväst 15-20 m/s under lördagen, tyvärr för mycket vind att köra slalom mellan bränningar och kobbar i en F18, vilket ledde till att lördagens seglingar blev inställda. Dock var det tre team som vågade sig ut och körde en mini raid med start i Saltsjöbaden, ut genom Fällström, Rönnskär om styrbord, Ängö om styrbord in på erstavilken runda Gåsö om styrbord och tillbaka till Saltsjöbaden. Ingen av de tre teamen som ställde upp kunde undvika en kapsejsning i de våldsamt byiga förhållandena, först runt var SWE 103 (Gustafson/Rosengren), tätt följt av SWE 130 (Dahl/Palmblad). SWE 78 (Sommansson Richter & Mårtén) fick avbryta racet efter en spektakulär vurpa!
Ingen prognos kunde dock stoppa det sociala schemat, alla anmälda besättningar hoppade i motorbåtar och tog sig ut till Idöborg för att njuta av bastubad samt en godare middag.
Prognosen för Söndag såg mer lovande ut Nordväst 7-11 m/s. Leg 1 såg ut att bli en undanvindsrepa av rang med följande waypoints.
- Start Satsjöbaden
- Passage Gillinge/Villinge
- Runda Sävlingarna om styrbord
- Mål Mörtö-Bunsö
SWE 103 (Gustafson/Rosengren) plockade plockade undanvindsstarten för barbord och gick framför fältet, hack i häl var SWE 141 (Karlsson/Nordblom), en 20 knops duell där SWE 141 hade en liten fördel i båtfart men SWE 103 var snäppet snabbare genom gipparna vilket gjorde det otroligt jämt. Duellen pågick hela vägen ned till Rögrund där SWE 141 oturligt kapsejsar och måste bryta.
Sträckan Saltsjöbaden – Gillinge/Villinge var utmanande undanvindssegling för hela fältet, det gäller att ha “tungan rätt i mun” när det blåser stadiga 10 m/s och det krävs 25+ gippar för att ta sig ner för Ingaröfjärden/Nämndöfjärden i en båtfart på 20 knop. SWE 66 (Persson/Westergren) bemästrade förhållandena med bravur och var andra båt till Gillinge/Villinge passagen, kul med ett team som gör comeback efter 15 år. Flera av de andra besättningarna välte längs vägen.
Först i mål på leg 1 var SWE 103 följt av SWE 66 och SWE 1 (Linder, Brunnberg) på tredje plats.
Efter en behövd lunchpaus på Mörtö-Bunsö var det dags för Leg 2, en lång kryss tillbaka till KSSS
- Start Mörtö-Bunsö
- Klacknäsgrundet om Babord
- Mål KSSS
Vinden hade minskat en aning men var fortsatt frisk, starten plockade SWE 66 tätt följt av SWE 111 (Lundqvist/Wersäll), SWE 103 var för tidig och fick släppa förbi hela fältet. SWE 66 ledde fältet ut på Jungfrufjärden för att sedan passera mellan Rögrund och St.Husarn ut på Nämndöfjärden. SWE 1 (Linder, Brunnberg) & SWE 103 tog en alternativ väg mellan pannkaksgrunden & Husarholmen för att sedan sträcka till Klacknäsgrundet, en väg som visade sig vara vinnare tack vara en stabilare vind och lugnare sjö, SWE 103 rundar som första båt vid Klacknäsgrundet följt av SWE 1. Från Klacknäsgrundet till KSSS var det en lång kryss med avtagande vind som gjorde det knepigt, SWE 103 lyckades hålla ledningen till mål. SWE 111 stod för en stabil uppsegling och gick i mål som andra båt följt av 141 på en tredjeplats.
Resultat efter två fantastiska legs i skärgården blev
Position | Sail NO | Team |
1 | SWE 103 | Gustafson & Rosengren |
2 | SWE 111 | Lundqvist & Wersäll |
3 | SWE 66 | Persson & Westergren |
4 | SWE 1 | Linder & Brunnberg |
5 | SWE 130 | Dahl & Palmbad |
6 | SWE 141 | Karlsson & Nordblom |
7 | SWE 81 | Thun |
8 | SWE 78 | Sommansson Richter & Mårtén |
Totalt avverkades cirka 50 distansminuter under dagen, och besättningarna kom åter till KSSS trötta men lyckliga. Det talades redan om “nästa år” vilket måste vara ett kvitto på att en dag med actionfylld segling berusar.