Visningar: 254
Nedan finns beskrivningar på några av de F18 modeller som finns. Det här är inte en komplett förteckning, utan en enklare beskrivning utifrån svenska förhållanden och de modeller som är vanliga i Sverige. Läs mer på ISAFs hemsida.
Goodall Design Akurra F18 Brett Goodalls rejält genomtänkta uppdatering av den klassiska C2-modellen (se C2 nedan). Kännetecknande är en ren design med helt nya centerbordstrummor med smart rejk för att balansera ekipaget, styvare epoxi-skrov, high-aspect-roder som kan ställas vertikalt på land och kanske viktigast av allt – en tydlig rocker för skrovformen, som ser ut att ha lånats från eXploders Scorpion (se Scorpion nedan). Modellen bevisade sig omedelbart efter lanseringen 2021 genom att vinna Archipelago Raid med Demesmaeker/Gagliani bakom spakarna, och tog även placeringar under VM i Italien. Båten kan beställas med valfri skrovfärg och är troligtvis den dyraste båten idag. Delvis bra distribution i Europa genom Laurent i Belgien. |
PSA Capricorn Capricorn generation 2 med lite mer volym i skroven. |
EDGE Windrush En F18 från Australien. Läs mer på Windrush hemsida. |
Cirrus R, från franska Boulogne Conception Marine. Byggs i Gravelines i norra Frankrike. Hög kvalitet på alla detaljer. Grymt snabb på undanvindar tack vare stor volym och platt botten. Segel från Sail Innovation. Debutåret 2011 kom den 2a på VM och vann Eurocat, Round Texel och Raid Corsaires med Mischa Heemskerk/Bastiaan Tentij bakom spakarna. |
Goodall Design C2 (Capricorn 2), Vidareutveckling av Brett Goodalls Capricorn, delvis baserad på insikterna från sonen Brett Goodalls skolprojekt Viper (F16). Direkt efter lanseringen 2010 tog Darren Bundock andraplatsen i VM och modellen är klart konkurrenskraftig ännu idag våren 2022. Capricorns beprövade, rena layout har kombinerats till en omedelbar klassiker med de karaktäristiska brutna negativa stävarna, som ger ögat ett snabbt kvitto på om båten går för djupt på läskrovet. Här finns inga större finesser utom möjligen vantskruvarna – läsidans skruv kan alltid justeras på sjön med bara händerna. Förlåtande skrovmodell volymmässigt, tillåter en hel del misstag från besättningen. Vanlig i bland annat Sverige och Tyskland. Har uppgraderats ett par gånger genom åren och fått bland annat 8 mm stagskruv (tidigare 6mm), mjuk antihalk- matta på skroven, decksweepeer-stor, justerade bridle-punkter och längre sticksvärd. Ska du köpa en begagnad C2:a, kan det vara värt att kika på vilken årsmodell det är och vilka uppgraderingar som har gjorts. Modellen har idag ersatts med Akkura (C3). |
Hobie WildCat Efter över 10 år med Tigern släppte Hobie sin efterlängtade WildCat, designad av Martin Fisher, mannen bakom Capricorn. Toppseglare som Misha Hemskerk, Mitch Booth och Bundock/Ashby valde tidigt WildCat och modellen kom att dominera inte minst på de franska och italienska marknaderna, även om den aldrig slog stort i Sverige. Kännetecknande är de tydligt negativa och smala förskeppen, sprayrails och sticksvärd samt vertikalt ställbara roder med ”ultra high aspect ratio”. Många smarta lösningar layoutmässigt, men idag en tydligt föråldrad modell. WildCat är en erkänt snabb båt på kryssen, inte minst i svagare vindar, men kan upplevas ha dyktendenser på undanvinden, vilket kräver stor fingertoppskänsla. Först ut i Sverige med WildCaten var Pontus Johansson/Daniel Winberg och Anders Lewander/Hanse Thorslund. WildCat, som egentligen inte uppgraderats sedan lanseringen, kan vara den sista F18-modellen från Hobie, som ironiskt nog populariserade och “skapade” klassen (se Hobie Tiger nedan). |
Swell Catamarans Shockwave F18 F18 från 2009 från Yves Loday and Rob White, männen bakom bland annat F18 Dart Hawk och VolvoExtreme 40. Spikade UKs VM-kval i sitt första framträdande men blev aldrig särskilt stor i Sverige. Förutom den karaktäristiska Loday/White stäven har den bla upphöjda balkar, kraftigt markerade chins i aktern för att underlätta planing och mycket volym i skroven. Vissa menar att Shockwave kan vara långsammare på kryssen, så modellen har under åren uppgraderats med nya trummor och längre sticksvärd. Originalseglen var designade av North One Design. Det finns en miniatyrkopia för ungdomar, en F16-båt som heter |
eXploder F18 Scorpion Nydanande design från Gdansk i Polen – tveklöst marknadens troligtvis mest prisvärda F18. Båten har bland annat en tydlig rockerkurva på skrovens undersida för att öka volymen och minimera dyktendenserna, försänkt frambalk underlättar gastens positionering samt många andra intressanta trimlösningar som ställbar rejk i trummorna, utan att komplicera layouten. Båten har vertikalt ställbara roder, vilket underlättar parkering på land. De absolut första modellerna hade något för svaga skrov, och kunde variera stort kvalitetsmässigt, ha olika rigg, segel osv. Modellen har idag standardiserats allt mer och förbättrats mellan åren, men det är inga större skillnader, förutom att båtarna sedan 2019 görs i ett styvare epoxi-material. Scorpion föredras idag av många ledande team såväl i Sverige som internationellt. Något strulig distribution/eftermarknad trots den stora populariteten, beställningar hanteras genom catparts.pl. |
Nacra Infusion Nacras 3e F-18 katamaran efter ”Nacra Inter 18” och ”Nacra F18”. Populär internationellt och bevisligen snabb, inte minst i lättare vindar. Öppnade starkt genom att vinna VM 2008 och komma 2a i Archipelago Raid 2008. |
Diam3 Diamond från ADH Inotec. Gediget konstruktion som byggs i begränsad upplaga, 5 båtar per år, i Franska Solo Kapseglings meckat Port Laforet. Extremt mycket volym i skroven och väldigt styv mast gör att den lämpar sig väl för tunga besättningar och går bra i hårdvind. Vann Archipelago Raid 2008 med Erik Proust (Frankrikes Hobie dealer) bakom spakarna. |
Capricorn Capricornen dominerade den Svenska marknaden sedan Fredrik Adilstam och Pontus Johanson tog hem Greg Goodalls båt efter VM 2005. Först ut i F18 klassen med ”max section” vingmast, ”high aspect radio” centerbord och segel. De vågskärande skroven, en ren trampolinlayot och utmärkata kryssegenskaper har gjort Capricorn en till den mest populära F18-katamaranen i Sverige. Det brukar däremot sägas att Capricorn dyker lätt på hårda undanvindar, vilket kräver viss fingertoppskänsla från seglarna. Modellen har vunnit det mesta i Sverige och det finns kvar många båtar i varierande skick ute i landet. En Capricorn kan enkelt utrustas med C2-rigg och är i stort ett stabilt bygge som går att hitta för en mindre summa, något som kan göra båten attraktiv som instegsbåt. |
Hobie Tiger Hobies klassiska slitvarg lade grunden till F18-klassens uppkomst och popularisering efter lanseringen 1996 och hängde med kappseglingsmässigt i över 15 år tack vare kontinuerliga uppdateringar och bra kvalitet. Det är i princip omöjligt att få tag på en Tiger i acceptabel kvalitet idag (feb 2022), då modellen inte tillverkats på länge, men en Tiger var med på Archipelago Raid så sent som 2020 (!). Det finns en och annan Tiger som pensionerats som nöjesbåt och skrotar på landställen ute i landet. |
Varför finns det ingen beskrivning för Nacra inter 18? är den för gammal?
Saknar Cirrus F18 och B1 då jag vet att det finns några i sverige.
http://www.boulogneconceptionmarine.com/fr/catamarans-fiche.asp?IdProduit=4
Annars en eloge för arbetet bakom nya hemsidan. Bra jobbat!
/Runar
Riktigt bra jobbat CJ! Komemr bli som en dröm det här.
/Petter